Satter Roses V.o.f. te Poederoijen
De start
"Alle begin is moeilijk†erkent Gerard Satter. "Het is geen makkelijke teelt. We hebben veel moeten leren: een totaal nieuwe teelttechniek en het leidinggeven aan veel meer personeel. Dat kost aandacht en tijd.†Toch bleek het bedrijf zo succesvol dat 2 jaar later de kas kon worden uitgebreid met 15.000 m². Nu worden jaarlijks onder ruim 40.000 m² glas ongeveer 8 miljoen potrozen geproduceerd! Twee kapiteins op een schip, gaat dat wel goed? Gerard lacht: "Henk en ik vullen elkaar goed aan. Henk houdt zich wat meer bezig met de planning en de teelt, ik met het onderhoud en de commerciële activiteiten. Maar we werken veel samen en proberen ook ons personeel actief bij de onderneming te betrekken. Met ongeveer 25 personeelsleden, waarvan de helft de Poolse nationaliteit heeft, is dat zeker een uitdaging. Gelukkig krijgen we daarin goede ondersteuning van Carpine Belastingadvies.â€Van zaadje tot prachtige sierplant
Gerard vertelt enthousiast over de liefde voor zijn vak: "Wat is er nou mooier dan een klein zaadje te zien opgroeien tot een prachtige sierplant! Ik geniet er nog steeds van om dat proces te zien. Van al die miljoenen planten is er niet een hetzelfde! De roos heeft een hoge emotionele waarde. Het roept associaties op met liefde en vriendschap. Een potroos is verfrissend in huis, mensen worden er vrolijk van!â€. Satter Roses maakt gebruik van de modernste productietechnieken. Zowel de complete stekproductie als de gehele kweek vinden in eigen beheer plaats. Een voorbeeld van deze geavanceerde technieken is de Rombomatic. Dat is een robot die automatisch stekjes knipt, voorziet van een groeihormoon en in potten steekt, aangestuurd door een camera die elk plantje apart beoordeelt, de zogenoemde Vision-technologie. Bijzonder is ook dat alle productiehandelingen (zoals stek steken, knippen, uitzetten en verpakken) plaats vinden in de verwerkingsruimte, en niet in de kas. De rozen worden automatisch naar de verwerkingsruimte aan- en afgevoerd op rolcontainers. In 2005 konden bezoekers deze technieken bewonderen tijdens "Kom in de Kasâ€. Gerard: "We hebben daar zoveel leuke reacties op gehad! We konden de mensen laten zien hoe mooi het is om ons product tot bloei te brengen!â€. Promotie is voor Satter Roses erg belangrijk. â€We willen graag iedereen onze kwaliteit laten zien, en onze nieuwe soorten en kleuren. Daarom hebben we regelmatig op handelsbeurzen onze eigen stand, vaak bemand door onze verkoopmedewerker Arjan Kolbach. De belangrijkste reclame is echter onze service: snelle en flexibele leveringen tegen een continue kwaliteit. De wens van onze klant staat altijd centraal!